Yhdistyksen käyttämät tunnukset, mitalit ja kunniakirjat

Yhdistyksen tunnus, tyylitelty kahdella kädellä tuettu selkäranka, otettiin käyttöön 1974. Tunnuksen on piirtänyt Kauko A. Solonen. Tunnusta käytetään puheenjohtajan käädyssä, yhdistyksen viirissä ja virallisessa kirjepaperissa. Tunnus on myös Suomen Ortopedia ja Traumatologia -lehden kannessa. Yhdistys on käyttänyt myös epävirallista keltaista lippua, johon on painettu yhdistyksen tunnus.

Fabian Langenskiöldin mitali on jaettu Fabian Langenskiöldin muistoluennon pitäjälle vuodesta 1971 alkaen. Finska Läkaresällskapet on lyöttänyt taiteilija Essi Renvallin suunnitteleman mitalin 1957 F. Langenskiöldin täyttäessä 70 vuotta. Yhdistys päätti 1971 ennen 20-vuotisjuhlaa järjestää F. Langenskiöldin elämäntyön kunnioittamiseksi kahden vuoden välein muistoluennon. Yhdistys tiedusteli Finska Läkaresällskapetilta mahdollisuutta saada mitaleita jaettavaksi tähän tarkoitukseen ja pyyntöön suostuttiinkin. Kiittäessään tästä SOY vahvisti mitalin käyttötarkoituksen ja vakuutti, että mitalia käsitellään asiaankuuluvan arvokkaasti. Vuodesta 1987 lähtien on muistoluento pidetty vuosittain.

Yhdistys lyötti 1974 Kalle Emil Kallion mitalin hänen täyttäessään 75 vuotta. Sen suunnitteli taiteilija Aimo Tukiainen. Hän suunnitteli myös Anders Langenskiöldin mitalin, jonka yhdistys teetti 1984. Mitalitoimikunnan puheenjohtaja Veijo Ritsilä luovutti mitalin A. Langenskiöldille SOY:n vuosikokouksessa Finlandia-talolla 15.11.1984. Yhdistys on luovuttanut tämän lisäksi 1998 ja 2000 yhteensä kolme mitalia Suomen lastenortopediselle yhdistykselle jaettavaksi A. Langenskiöldin luennon pitäjille.

Suomen Ortopediyhdistyksen tunnustuspalkinto jaetaan yhdistyksen jäsenelle ansiokkaasta toiminnasta yhdistyksen hyväksi. Tunnustuspalkinto on tuoppi, johon on kaiverrettu yhdistyksen tunnus. Ensimmäiset tunnustuspalkinnot ovat saaneet Olai Snellman 1990, Seppo Seitsalo 1994, Harri Heliö 1999, Jan Lindahl 2000 ja Mikko Manninen 2004.

Yhdistyksen epäviralliset tunnukset. Suomen Ortopediyhdistyksellä on ollut käytössä jatko- ja täydennyskoulutuskursseilla SOY:n lippu, jossa on yhdistyksen tunnus keltaisella pohjalla. Lippua on käytetty erityisesti Lapin kursseilla. Toinen epävirallinen tunnus on jatko-ja täydennyskoulutustoimikunnan kehittämä ruuviritarikunnan huumorisävytteinen ansiomerkki, jota on jaettu 1994 lähtien yksinomaan Lapin kursseilla. Ansiomerkkejä, joissa on tunnuksena lävistetty ortopedinen ruuvi, on luovutettu tavalla tai toisella ansioituneille kollegoille kurssitoimikunnan muodostaman ruuviritaritoimikunnan päätöksellä.